Amikor valaki új YouTube-csatornát indít, sokszor úgy érzi, hogy a statisztikák és analitikák csak a nagy csatornák számára adnak valódi értelmet. Pedig ez egyáltalán nem igaz. Éppen ellenkezőleg: már a legelső napoktól kezdve hasznos visszajelzést kaphatsz arról, hogy jó irányba indultál-e. Ebben a cikkben bemutatom, hogyan tudod felhasználni a YouTube analitikát akkor is, ha a csatornád szó szerint napok óta létezik.
Miért a „Javasolt Videók” a Kulcs?
Az első analitika, amit érdemes figyelni, a Suggested videos – vagyis a javasolt videókból érkező forgalom. Ez egy korai indikátor arra, hogy a YouTube algoritmusa helyesen sorolja-e be a tartalmadat a megfelelő közönséghez.
Egy vadonatúj csatornánál (például ahol mindössze 129 megtekintés, 10 feliratkozó és 2,6 óra nézési idő van) már látszódhat, hogy a forgalom 50%-a javasolt videókból érkezik. Ez azt jelenti, hogy a YouTube máris más, hasonló témájú videók mellé ajánlja a tartalmadat.
És itt jön a lényeg: ha a javasolt listában olyan csatornák és videók szerepelnek, amelyeket te is célba vettél a saját tartalmaddal, az hatalmas megerősítés. Ez azt mutatja, hogy a YouTube megértette, milyen közönséghez akarsz szólni.
A Niche Auditálás Jelentősége
Egy ügyfelem csatornájánál például mindketten külön-külön készítettünk listát a konkurensekről, azokról a csatornákról, amelyek közönségét el szerettük volna érni. Amikor megnéztük a javasolt videókat, kiderült, hogy a YouTube pontosan ezekhez a csatornákhoz kapcsolta az új tartalmakat.
Ez nem véletlen: tudatosan úgy alakítottuk a címeket, a thumbnailt, a leírást és persze a tartalmat, hogy a meglévő közönségnek releváns legyen. Így az algoritmus hamar összekapcsolta a két világot.
Mit Tanulhatsz Te Ebből?
Ha a javasolt videók listájában a találatok legalább 70%-a nem egyezik a közönséggel, amelyet szeretnél megszólítani, akkor valami nincs rendben. Ilyenkor érdemes újragondolni:
- A videóid címét és bélyegképét
- Az első sorokat a leírásban
- És magát a tartalmat, amit készítesz
Fontos, hogy a néző azonnal értse: kinek és miről szól a videó.
A „Most Legtöbbször Újrajátszott” Grafikon
Egy másik hasznos analitika a Most replayed grafikon. Ez megmutatja, hogy a nézők mely részekhez térnek vissza, vagy hova ugranak előre. Ez óriási segítség abban, hogy lásd, mely részek a legérdekesebbek vagy legértékesebbek.
Ugyanígy, ha más csatornákat elemzel, könnyen észreveheted, hogy a közönség mely pontokat találja a legizgalmasabbnak. Ezekből rengeteget tanulhatsz, és beépítheted a saját tartalmadba.
Az Új és Visszatérő Nézők Aránya
Az analitikában különösen fontos az audience fül, ahol láthatod az új és visszatérő nézőid arányát.
- Ha kevés a visszatérő néző, akkor több ösztönzést kell adnod, hogy megnézzenek más videóidat is.
- Ha kevés az új néző, akkor ideje új ötleteket kipróbálni, hogy szélesebb közönséget érj el.
A YouTube folyamatosan bővül, mindig jönnek új nézők – neked pedig az a feladatod, hogy megmutasd magad nekik.
Konklúzió
A YouTube analitika nem csak a nagy csatornáknak való. Már az első napoktól kezdve képes vagy megérteni, hogy a platform hogyan látja a tartalmadat, és kikhez juttatja el. Ha figyelsz a javasolt videókra, a nézői visszajelzésekre és az új-visszatérő nézők arányára, sokkal tudatosabban tudod építeni a csatornádat.
A siker kulcsa tehát az, hogy értsd az adatokat, és fordítsd őket a saját előnyödre.