tigaman webdesign sopron
2025..0625.

Hova és mekkora területre érdemes célozni a keresőoptimalizálás során?

A keresőoptimalizálás (SEO) során az egyik legfontosabb döntés, amit egy weboldal tulajdonosa vagy marketinges hozhat, hogy milyen földrajzi területet céloz meg a tartalmaival. Sokan esnek abba a hibába, hogy túl nagy területet próbálnak lefedni a kulcsszavaikkal, és emiatt sehol sem érnek el igazán jó helyezést. A helyi keresőoptimalizálás, vagyis a lokális SEO pontosan erre a problémára ad megoldást, de még így is érdemes jól átgondolni, milyen régióban akarunk igazán láthatók lenni.

Miért fontos meghatározni a célzott területet a SEO-ban?

A Google és más keresőmotorok folyamatosan fejlesztik az algoritmusaikat, hogy a felhasználók számára a lehető legrelevánsabb találatokat kínálják. Ez különösen igaz a helyi keresésekre, amikor valaki például beírja: „villanyszerelő Győr”, vagy „autószerelő Budapest 11. kerület”. Ilyenkor a Google figyelembe veszi a felhasználó helyzetét és a weboldalak földrajzi relevanciáját.

Ha valaki például egész Magyarországot, vagy egy teljes szomszédos országot szeretne célozni egyetlen weboldallal és néhány kulcsszóval, az több szempontból is problémás lehet:

  • Túl nagy a verseny: Minél nagyobb a célzott terület, annál több konkurens próbál ugyanarra a kulcsszóra pozíciót szerezni.
  • A Google lokális algoritmusai előnyben részesítik a közeli szolgáltatókat: Ha például valaki Pécsen keres villanyszerelőt, akkor a helyi vállalkozásokat fogja előre sorolni, még akkor is, ha egy budapesti cég az egész országra optimalizált.
  • A weboldal nem tud minden helyszínen elég releváns lenni: Egyetlen oldal nem fogja tudni kielégíteni minden város, megye vagy ország helyi igényeit.

Mekkora területet érdemes célba venni?

A válasz egyszerűbb, mint sokan gondolják: annyi területet, amennyit valóban kiszolgálsz, és ahol van esélyed megjelenni a találati listák élén.

1. Egy város vagy kerület

A legjobb és leggyorsabb eredményeket akkor érheted el, ha egy városra vagy városrészekre optimalizálod a weboldaladat. Például: „gázszerelő Szeged”, „autószerelő Budapest 3. kerület”.

2. Egy megye

Ha valóban lefeded az egész megyét szolgáltatásaiddal, akkor érdemes külön aloldalakat létrehozni a nagyobb városoknak vagy régióknak. Például: „villanyszerelő Baranya megye” oldalon belül lehet külön bekezdés Pécsről, Mohácsról stb.

3. Országos optimalizálás

Akkor van értelme, ha online szolgáltatást vagy terméket kínálsz, amelyet országszerte ugyanúgy el tudsz juttatni. Például: webshop, tanácsadás, online tréning.

4. Több ország célzása

Ez már haladó szint. Ebben az esetben külön domain vagy aldomain, esetleg külön nyelvi verziók és helyi tartalom szükséges. Nem elegendő, hogy egy magyar weboldalon belül megemlíted: „Ausztriában is dolgozunk”. Az osztrák Google találati listán csak akkor leszel erős, ha helyi tartalmat is tudsz kínálni, megfelelő linkekkel.


Milyen kulcsszavakat érdemes használni?

A helyi kulcsszavak a legfontosabbak:

  • Szolgáltatás + város (pl.: „klímaszerelés Debrecen”)
  • Szolgáltatás + kerület (pl.: „fodrász Budapest 9. kerület”)
  • Szolgáltatás + megye (pl.: „autószerviz Fejér megye”)

Ha országos vagy több országos célozást szeretnél, akkor általános kulcsszavakat is bevethetsz, de ott sokkal erősebb konkurencia lesz, és lassabban jönnek majd az eredmények.


Mi történik, ha túl nagy területre célzol?

  • Nem kerülsz fel a Google Térképes találatok közé, mert az algoritmus a helyi szolgáltatókat részesíti előnyben.
  • A weboldalad relevanciája gyengül, mert általános tartalommal próbálsz mindenkit elérni, így sehol sem leszel igazán erős.
  • Túl nagy lesz a verseny, és hónapok, akár évek múlva sem érsz oda a kívánt pozíciókra.
  • A hirdetési költségeid megnőnek, mert több konkurens licitál ugyanarra a kulcsszóra.

Összegzés

A keresőoptimalizálás földrajzi célzása döntő tényező a siker szempontjából. Ne ess abba a hibába, hogy túl nagy területre lövöldözöl! Fókuszálj arra a városra, kerületre, vagy megyére, ahol valóban dolgozol, és ahol a szolgáltatásaid elérhetők. Ha később bővülsz, akkor már tapasztalt SEO-stratégával érdemes terjeszkedni országos vagy nemzetközi szintre.


Ajánlatkérés
AjánlatkérésMennyibe fog kerülni?